Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWatne, Kjetil
dc.date.accessioned2018-06-19T07:43:40Z
dc.date.available2018-06-19T07:43:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1503-8815
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2501964
dc.description.abstractNorges Bank er trolig den første sentralbanken som både har gjennomført en utkontraktering av IT-driften av oppgjørssystemet og innført et andre generasjons oppgjørssystem basert på standard programvare fra en ekstern programvareleverandør. Formålet var i første rekke å sikre fortsatt stabil drift av dette samfunnskritiske systemet. Utkontrakteringen ble gjennomført i 2003, og det nye systemet ble satt i produksjon 17. april 2009. Driftsstabiliteten i det nye oppgjørssystemet har vært 100 prosent de to årene systemet har vært i drift. Omleggingene har også redusert kostnadene ved oppgjørssystemet merkbart. I denne artikkelen beskrives prosessene og noen av avveiningene og utfordringene ved disse omleggingene. Vi drøfter også aktuelle problemstillinger og strategiske valg ved bruk av eksterne leverandører og peker på noen risikoforhold som følger med slik utkontraktering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges Banknb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleNytt oppgjørssystem i Norges Banknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nb_NO
dc.source.pagenumber4-13nb_NO
dc.source.journalPenger og Kredittnb_NO
dc.source.issue2/2011nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal